LEERLINGEN SECUNDAIR ONDERWIJS
We brengen leerlingen van Nederlandstalige en Franstalige scholen samen voor co-curriculaire workshops onderhandelingsvaardigheden en uitwisseling die op hun school worden gehouden.
Leerlingen ontdekken een creatieve, probleemoplossende benadering van communicatie en onderhandeling terwijl ze in contact komen met leerlingen met een andere achtergrond.
Gemotiveerde leerlingen kunnen zich aanmelden voor een optionele reeks naschoolse workshops van “Negotiation Leaders,” waar ze met een andere deelnemende school in contact komen en van gastmentoren leren over sociaal leiderschap en ondernemerschap.
VERKENNEN VAN INTERESSES. PERSPECTIEVEN BEGRIJPEN. OMGAAN MET NIEUWSGIERIGHEID. CREATIEVE OPTIES BEDENKEN. EMPATHIE BEVORDEREN. RELATIES OPBOUWEN.
HET SPEL VERANDEREN VOOR EEN SAMENHANGENDE, GEDEELDE SAMENLEVING...
GETUIGENISSEN VAN LEERKRACHTEN
Sommige van mijn studenten hebben meer zelfvertrouwen gekregen. Deelname aan de eerste twee workshops heeft hen de moed gegeven om zich aan te melden voor de workshops “Onderhandelingsleiders”. Ze zijn erg trots op het volgen van de workshops en voelen zich minder verlegen om Engels te spreken in de klas.
An Michiels
Een essentieel aspect van dit project is dat het barrières doorbreekt: sociale barrières, culturele barrières, taalbarrières en stereotypen. Door scholen vanwege hun verschillen aan elkaar te koppelen, ervaren leerlingen echte communicatie en ontdekken ze wat ze kunnen bereiken als ze samen met anderen aan een oplossing werken. Ze leren in verschillende groepen te werken om – samen – een doel te bereiken. Dit verruimt hun blik en maakt hen verantwoordelijker.
Anoushka Pegoff
De leerlingen leren op een creatieve manier te onderhandelen, wat nuttig is op school, maar ook thuis. Ze concentreren zich op de activiteiten, en ondertussen verbetert ook hun Engels. Ze zijn minder bang om Engels (of een andere taal in het algemeen) te spreken met hun medeleerlingen.
Stefanie Dries
Moet deze leerervaring worden uitgebreid tot alle studenten? Ik zou zeker zeggen “Ja!
En, ik durf zelfs te zeggen dat deze aanpak zoveel mogelijk geïntegreerd moet worden
in het leerplan en in onze schoolcultuur.
Abed Mellouli
Ik heb gemerkt dat de studenten die aan het project hebben deelgenomen minder stress ervaren wanneer zij zich moeten uitdrukken. Bovendien zijn ze meer bereid om tot een overeenkomst te komen. Het gaat er niet meer alleen om hun zin te krijgen. Ze begrijpen dat onderhandelen draait om een win-win oplossing.
Justine Carrière
PROGRAMMAPARTNERS
Bekijk deze video geproduceerd door leerlingen van GO! Atheneum Anderlecht over hun ervaring in een Game Changers workshopreeks met leeftijdsgenoten van het Koning Boudewijncollege.
DEELNEMENDE SCHOLEN
2022-2023
- Atheneum Halle & Athénée Léon Lepage
- Koninklijk Lyceum Gent & Collège Roi Baudouin
- Atheneum Unesco Koekelberg & Athénée Royal Gatti de Gamond
- Meertalig Atheneum Woluwe & ESP Karreveld
- KTA Brugge & Athénée Royal Crommelynck
- Maerlant Atheneum Blankenberge & Lycée Emile Jacqmain
- Atheneum Brussel & Athénée Marguerite Yourcenar
- KTA Brugge & Institut Maris Stella
- Maerlant Atheneum Blankenberge& Athénée Royal Jean Absil
2021-2022
- Atheneum Unesco Koekelberg & Athénée Marguerite Yourcenar
- Atheneum Ukkel & Athénée Royal Gatti de Gamond
- Koninklijk Lyceum Gent & Athénée Royal Crommelynck
- Atheneum Halle & Athénée Royal Jean Absil
- Atheneum Brussel & Lycée Émile Jacqmain
- Meertalig Atheneum Woluwe
2019-2020
- Atheneum Anderlecht & Institut de la Sainte-Famille d’Helmet
- Atheneum Ukkel & Athénée Marguerite Yourcenar
- Atheneum Halle & College Roi Baudouin
- Koninklijk Lyceum Gent & Athénée Royal Jean Absil
- Atheneum Unesco Koekelberg & Institut Maris Stella
- Meertalig Atheneum Woluwe & Athénée Royal de Braine-l’Alleud
- Maerlant Atheneum Blankenberge & Athénée Royal Gatti de Gamond
- Atheneum Etterbeek & Athénée Royal Crommelynck
2018-2019
- Atheneum Anderlecht & Athénée Royal Crommelynck &
- Atheneum Etterbeek & Institut de la Sainte-Famille d’Helmet
- Athénée Royal Gatti de Gamond & Lycée Émile Jacqmain
- Atheneum Woluwe & Institut Maris Stella
- Atheneum Brussel & Collège Roi Baudoin
- Atheneum Koekelberg & Athénée Royal Jean Absil
2017-2018
- Atheneum Anderlecht & Collège Roi Baudouin
- Atheneum Emanuel Hiel Schaarbeek-Evere & Institut Maris Stella
- Atheneum Etterbeek & Athénée Royal Crommelynck
- Meertalig Atheneum Woluwe & Institut de la Sainte Famille d’Helmet
- Athénée Royal Paul Delvaux Ottignies Louvain-la-Neuve & Athénée Royal Gatti de Gamond
- Collège Bernardus & Athénée Royal Jean Absil
2016-2017
- Athénée Royal Gatti de Gamond & Athénée Royal Jean Absil
- Institut Saint-André & Collège La Fraternité
- Athénée Royal Crommelynck & Lycée Molière
- Institut Maris Stella & European School Brussels
NEGOTIATIELEIDERS
In dit optionele vervolgprogramma onderzoeken gemotiveerde studenten van verschillende deelnemende scholen hoe creatieve onderhandelingsvaardigheden nuttig kunnen zijn bij het nastreven van sociale initiatieven, en ontmoeten ze als gastmentoren sociale ondernemers ter inspiratie.
2023
50 leerlingen van alle Game Changers-scholen namen deel.
10 vrijwillige mentoren van initiatieven uit het maatschappelijk middenveld deelden hun ervaring.
2022
21 leerlingen van alle Game Changers-scholen namen deel.
6 vrijwillige mentoren van initiatieven uit het maatschappelijk middenveld deelden hun ervaring.
2020
40 leerlingen van alle Game Changers-scholen namen deel.
9 vrijwillige mentoren van initiatieven uit het maatschappelijk middenveld deelden hun ervaring.
2019
26 leerlingen van alle Game Changers-scholen namen deel.
8 vrijwillige mentoren van initiatieven uit het maatschappelijk middenveld deelden hun ervaring.
Bekijk deze video, gemaakt door studenten, voor een kijkje in de ervaring van het Negotiation Leaders programma.